Intuitív táplálkozás 5 lépésben
2016. augusztus 31. írta: Pődör Novák Réka

Intuitív táplálkozás 5 lépésben

5_lepes.JPG

Ezen a blogon már sokat olvashattál az intuitív táplálkozásról. Ezúttal egy rövid és egyszerű ötlépéses iránymutatást adok ahhoz, hogyan étkezz úgy, mint egy intuitív evő.

1. Várd meg, míg megéhezel!

Egy intuitív evő, akkor eszik, ha éhes. Ne keverd össze az éhséget és az étvágyat! Az, hogy megkívánsz egy kis süteményt, az nem éhség, hanem étvágy! Az éhségnek fizikai tünetei vannak. Pl. üres a gyomrod (esetleg korog is), már nehezen tudsz a koncentrálni, enyhe gyomorfájás, ingerlékenység, gyengeség, fejfájás. Ezek a jelzések egyénenként eltérhetnek egy kissé. Meg kell tanulnod, a te szervezeted hogyan jelzi, ha táplálékra van szüksége! Ha pedig biztosan tudod, hogy éhes vagy, jöhet a 2. lépés!

2. Azt edd, amit igazán szeretnél!

Egy intuitív evő az esetek többségében azt eszi, amit szeret, és jól is esik a szervezetének. Ezt is ki kell tapasztalni, de ennél a lépésnél csupán annyi a feladatod, hogy válassz egy ételt, amit szeretsz, és tudod, hogy kielégíti az étvágyadat.

3. Ülj le, légy jelen, és élvezd az evést!

Fogd a választott menüdet, és keress egy asztalt! Amennyire a lehetőségeid engedik, legyen kellemes környezetben az étkezés. Ha például otthon eszel, tegyél egy szép asztalterítőt, és teríts meg! Ülj le kényelmesen, és nézd meg, milyen finom ételt ehetsz! Én ennél a pontnál hálát is szoktam adni az ételért, de ez opcionális. Ezt követően kezd el enni. Lassan! Jól rágd meg az ételt, és ne siess! Élvezz ki minden falatot! Hidd el, ettől még az emésztésed is jobb lesz! 

4. Ha kellemesen jóllaktál, hagyd abba az evést!

Ahogy a szervezeted jelezte, hogy táplálékra van szüksége, ugyanúgy, azt is jelzi, ha már eleget kapott. Ezt hívják jóllakottság érzésnek. Ha érzed, hogy kezd tele lenni a gyomrod (de még nincs fullig!), az éhséged elmúlt, az energiaszinted megemelkedett, és kellemes a közérzeted, akkor elértél ahhoz a ponthoz, ahol érdemes befejezni az evést. Lehet, hogy ekkor még van a tányérodon valami, de azt már ne edd meg! Csomagold el későbbre vagy add oda valakinek, de ne tömd tele magad csak azért, hogy kitisztítsd a tányérod! Ha többet eszel, mint amennyi a kellemes jóllakottság eléréséhez kell, ne csodálkozz, ha a felesleg a zsírraktáraidban landol!

 

5. Figyelj oda rá, hogyan érzed magad az ételtől!

Az intuitív táplálkozás alapvető jellemzője, hogy odafigyelünk a testünk jelzéseire. Ha egy bizonyos étel elfogyasztása után nem érzed jól magad, akkor könnyen lehet, hogy az adott étel nem volt jó hatással a szervezetedre. Ha pedig egy adott étel megevése negatív következményekkel jár, jobb, ha máskor nem azt eszed. Ez is egy tanulási folyamat, méghozzá egy egész életen át tartó. Ki kell tapasztalni, milyen „üzemanyaggal” működsz a legjobban. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha figyelsz a tested jelzéseire. Így Te lehetsz önmagad legjobb táplálkozási szakértője!

 

Most, hogy már ismered ezt az öt lépést, ideje kipróbálni!

A bejegyzés trackback címe:

http://intuitivtaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr4311666422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.