Mit tudunk a szakirodalomból az intuitív táplálkozásról?
2016. február 02. írta: Pődör Novák Réka

Mit tudunk a szakirodalomból az intuitív táplálkozásról?

Mint ahogy azt már említettem, az intuitív táplálkozás nem egy divathóbort. Ez egy tudományos alapokon nyugvó, széleskörűen kutatott fogalom. Ebben a cikkben bemutatom, mi mindent tudhatunk meg erről az étkezési módról a szakirodalomból.

konyvek.jpg

Az hogy ki mennyire intuitív evő, könnyedén felmérhető egy kérdőív segítségével. Ennek köszönhetően egyszerűen vizsgálható az intuitív táplálkozás és egyéb egészségi mutatók kapcsolata. Szerencsére külföldön már számos kutatást elvégeztek a témában, így rengeteg érdekes információnk lehet. Jó hír, hogy már magyar nyelven is létezik intuitív táplálkozás kérdőív, és már le is zajlott az első hazai felmérés (a saját kutatásom, mely hamarosan bemutatásra is kerül a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának Tudományos Diákköri Konferenciáján). A továbbiakban összefoglalom az eddigi kutatások eredményeit.

 Pozitív összefüggések

Az alábbi tényezők pozitív kapcsolatban állnak az intuitív táplálkozással:

  • Alacsonyabb testtömegindex: a magasabb intuitív táplálkozás pontszámot (továbbiakban ITP) elérő személyeknek jellemzően alacsonyabb a testtömegindexe, vagyis körükben ritkább az elhízás előfordulása.
  • Összkoleszterin, LDL- és trigliceridszint: a magasabb ITP alacsonyabb vérzsír értékekkel jár együtt, ami kedvező a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése szempontjából.
  • Vérnyomás: magasabb ITP → kedvezőbb vérnyomás. Ez is a szívbetegségek megelőzését segíti.
  • Inzulinérzékenység: magasabb ITP → jobb inzulinérzékenység, ami nagyszerű az egészséges szénhidrát-anyagcsere fenntartása, és a cukorbetegség megelőzése szempontjából.
  • Önértékelés: a magasabb ITP kéz a kézben jár a jobb önértékeléssel.
  • Optimizmus: a magasabb ITP-t elérő személyekre jellemzőbb az optimista életszemlélet.
  • Test elfogadása, értékelése: aki intuitíven étkezik, jellemzően elfogadja a testét. Nem akarja folyton megváltoztatni a kinézetét, ezért fogyókúrázás helyett, inkább a szervezete jelzéseivel összhangban étkezik.
  • Fizikai aktivitás: érdekes módon a magasabb ITP-t elérők nagyobb arányban végeznek fizikai aktivitást. Talán ez is jól esik a testüknek?
  • Étrend kedvező összetétele: az intuitív táplálkozás egyik jellemzője a feltétel nélküli engedély az evésre. Ez egyeseknél kiveri a biztosítékot. Azt gondolják, ha azt mondanánk valakinek, hogy ehet bármit, amit csak szeretne, akkor az illető biztosan egy csomó egészségtelen ételből állítaná össze az étrendjét. Nos, a gyakorlat nem ezt mutatja. A magasabb ITP-t elérő embereknek jellemzően egészséges az étrendje. Bár semmit nem tiltanak el maguktól, mégsem csak „junk food”-on élnek. Táplálkozásuk jellemzője a változatosság, és mivel sokféle ételt esznek, a vitaminok és ásványi anyagok széles skáláját veszik magukhoz.
  • Étkezési szokások: az intuitív evők egészséges szokásokkal is rendelkeznek. Ilyen például a rendszeres reggelizés.

 

Negatív összefüggések

Az alábbi tényezők negatív kapcsolatban állnak az intuitív táplálkozással:

  • Karcsú szépségideál internalizálása: az intuitív evőket nem nagyon érdekli a média által közvetített szupervékony szépségideál. Ők elégedettek magukkal, és nem céljuk, hogy soványabbak legyenek. Valószínűleg ez menti meg őket a fogyókúrák ördögi körétől.
  • Étkezési zavarok: az anorexia és bulimia nervosa kialakulásának egyik bizonyított kockázati tényezője a fogyókúrázás. Mivel az intuitív evők nem fogyókúráznak, az étkezési zavarok kialakulásának veszélyét is elkerülik.

 

 

Felhasznált irodalom

Cadena-Schlam, L., & López-Guimerà, G. (2015). Intuitive eating: An emerging approach to eating behavior. Nutrición Hospitalaria, 31(3), 995–1002. doi:10.3305/nh.2015.31.3.7980

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://intuitivtaplalkozas.blog.hu/api/trackback/id/tr248354262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.